Regie op mobiliteit
De uitdagingen in Nederland lijken steeds groter te worden. We hebben te maken met een veranderende leefomgeving, hittestress, inbreiden van woningbouw en toch willen we natuurlijk onze steden leefbaar en bereikbaar houden. Daarom gaan we steeds beter en efficiënter met onze beschikbare ruimte om. Wat wordt voor woningbouw gereserveerd, welke ruimte hebben we voor natuur maar ook hoe houden we een passend mobiliteitssysteem zodat wij ons dagelijks kunnen verplaatsen van a naar b.
Inzicht in mobiliteitssystemen
Hier wordt een belangrijke trend zichtbaar, wij zijn meer gaan meten om inzichten te krijgen in ons mobiliteitssysteem om op basis van deze data uiteindelijk ook regie te krijgen op ons mobiliteitssysteem. En dat gaat steeds verder, (digitale) regie krijgen op de openbare ruimte.
Vialis 100 jaar in de infrastructuur
Als Vialis zitten wij volgend jaar alweer 100 jaar in het mobiliteitsvak, waarbij wij steeds hebben meegewerkt aan de technologische vernieuwingen zoals deze door de tijd heen zijn verlopen. Van de eerste verkeerslichten tot en met de huidige Intelligente VRI's. Maar ook de transitie naar het digitale dienstenplatform.
Verkeer.nu krachtige tool voor verkeersmanagement
Met Verkeer.nu leveren wij een krachtig platform voor verkeersmanagement dat enerzijds in staat is om dagdagelijkse verkeerskundige analyse te verrichten om inzichten te geven in de verkeersprestaties. Anderzijds is het een platform waarmee regie gevoerd kan worden op de openbare ruimte. Wij kunnen met het platform onze en concullega-VRI's aansturen, scenario's activeren die geheel automatisch maatregelen plaatsen in VRI's, DRIP’s en andere verkeersmanagementplatformen aansturen om zo bijvoorbeeld na een evenement als Defqon het verkeersproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Hulp bij prioriteren van verkeersmodaliteiten
Met de inzet van het Stappen-Trappen-Openbare Vervoer - MaaS - Personenauto (STOMP)-beleid wordt het steeds belangrijker dat we op een juiste wijze omgaan met de verschillende modaliteiten. Het consultancy team van Vialis werkt met verschillende overheden samen om nieuwe MultiModale Netwerkkaders op te stellen. Op basis van deze kaders worden afspraken gemaakt tussen overheden over wat op welk moment van de dag het meest belangrijke is. Anders gezegd, we maken keuzen hoe we met onze modaliteiten om willen gaan. Zo is het vrij logisch om tijdens de aanvangstijd van een basisschool bijvoorbeeld veel waarde te hechten aan fietsers en voetgangers, terwijl die tijdens een blokvenster voor logistieke dienstverlening meer bij het vrachtverkeer ligt. Als Vialis hebben we ingezet met ons Streaming Mobility Platform om deze beleidswereld dichter bij de fysieke wereld te brengen.
Prioriteit voor fietsers en vrachtwagens
Met de Schwung-app zijn wij in staat om, passend binnen de gestelde kaders, de fietsbeleving te verbeteren, doordat er voor groen licht niet meer op een knopje gedrukt hoeft te worden. Of kunnen we zelfs met de PRO-versie een prioriteitsaanvraag doen, zoals we in Zwolle reeds hebben beproefd. Maar ook met de ReQuest- en ITS-Fleetmanagement systemen (FMS) koppeling brengen we dit gedachtengoed naar de logistieke dienstverleners om prioriteitsaanvragen rondom logistiek te faciliteren. Waarmee we nieuwe data vergaren, en steeds meer regie krijgen op onze infrastructuur.