ViValdi verminderde files op Utrechtse ring
In de periode voor de zomervakantie is de bereikbaarheid van de stad Utrecht verbeterd dankzij ViValdi, het door Vialis ontworpen scenariomanagementsysteem. Op de zwaarst belaste wegen in het westelijk deel van Utrecht zat op drukke uren merkbaar meer beweging in het verkeer.
Tekstwagens, detectielussen en radarmetingen zijn beproefde middelen om de verkeersdoorstroming te bevorderen. Maar echt effectief worden die middelen pas in combinatie met elkaar. Ervaringen op de ring rond de stad Utrecht wijzen dit uit. Toen het Utrechte wegennet werd gemoderniseerd en door talloze opbrekingen onbereikbaar dreigde te worden, bewees de technologie van Vialis goede diensten. Zonder dat er een mensenhand aan te pas kwam, werden automobilisten op drukke punten naar alternatieve routes geleid.
ViValdi noemt Vialis het systeem, en er blijkt inderdaad muziek in te zitten. Op de zwaarst belaste wegen in het westelijk deel van Utrecht zat op drukke uren merkbaar meer beweging in het verkeer. Ernstige opstoppingen op notoire fileroutes zoals de Europalaan en de Graad van Roggeweg losten sneller op toen ViValdi het verkeer dirigeerde.
Het systeem zorgde ervoor dat automobilisten al op de ring werden gewaarschuwd en omgeleid als er files stonden op de grote toevoerwegen richting Utrecht-centrum. Tekstwagens in de berm van de snelweg waarschuwden de bestuurders. De informatie die deze stilstaande voertuigen uitzonden via een lichtkrant, was gebaseerd op verkeerstellingen door vier radarmeetpunten langs de invalswegen in de stad en meerdere detectielussen op de A2, A12 en A27.
,,Overschreed het gemeten aantal voertuigen een vastgestelde norm, dan werd dit naar de tekstkar bij de bewuste afrit geseind. De elektronica in de informatiewagen sprong dan automatisch over op een ander scenario en de lichtkrant stuurde het verkeer over een andere afrit naar een minder drukke toegangsweg,'' legt Richard Schalke van Vialis de werking van ViValdi uit.
ViValdi wordt behalve in Utrecht ook ingezet in Almelo voor het bereikbaar houden van de stad. Tevens zal het systeem binnenkort worden ingezet in Almere en Maastricht.