ViKing Vluchthaven Aanwezigheid Detectie gevalideerd
De applicatie 'ViKing Vluchthaven Aanwezigheid Detectie' (ViKing VAD) is door Rijkswaterstaat gevalideerd en mag formeel worden toegepast binnen de spitsstrookprojecten. De ViKing VAD is reeds operationeel op de spitsstroken A7 en A13.
Een spitsstrook is een vluchtstrook die in de spits als extra tijdelijke rijstrook wordt ingezet. Omdat de vluchtstrook tijdens spitsuren niet voor pechgevallen beschikbaar is, zijn langs de strook vluchthavens aangebracht. Wanneer een voertuig tijdens het in bedrijf zijn van de spitsstrook op een vluchthaven tot stilstand komt, moet dit zo snel mogelijk aan de verkeerscentrale worden gemeld.
Rijkswaterstaat (RWS) kan dan camera's op de betreffende vluchthaven richten en, na evaluatie van de beelden, hulpdiensten inschakelen om het gestrande voertuig zo snel mogelijk van de vluchthaven af te helpen.
Om de aanwezigheid van voertuigen op vluchthavens te kunnen constateren, zijn daar (volgens de eis van RWS) detectielussen aangebracht. De lussen staan in verbinding met de ViKing VAD die is geïntegreerd in het standaard ViKing Wegkantsysteem. Vanuit het wegkantsysteem wordt ook de signalering- en monitoringfunctionaliteit (MTM) verzorgd.
De ViKing VAD staat in verbinding met de centrale spitsstrookmanagementapplicatie van RWS en informeert de verkeerscentrale voortdurend over de status van de vluchthaven(s). De communicatie vindt plaats via een door RWS gespecificeerde implementatie van het Ethernet/IP protocol.