Zoeken
Houtribsluizencomplex

Vialis wint aanbesteding voor onderhoud kunstwerken in IJsselmeergebied

Vialis heeft de aanbesteding gewonnen voor het meerjarig in standhouden van de kunstwerken in het IJsselmeergebied. Dit project, dat wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat, omvat het monitoren en informeren over de toestand van de kunstwerken en het uitvoeren van standaard verzorgend onderhoud en klein variabel onderhoud voor Rijkswaterstaat Midden Nederland cluster A-vaarwegen.

Ketelbrug

Ketelbrug in het IJsselmeergebied

Het project beslaat een breed scala aan voorgeschreven onderhoudswerkzaamheden: elektrotechniek (E), werktuigbouwkunde (WTB), civiele techniek (CT) en industriële automatisering (IA). De scope van het standaard verzorgend onderhoud omvat een 24/7 storingsdienst, inspecties en keuringen, reservedelenbeheer, schadeherstel en calamiteitenbeheer. Daarnaast is Vialis verantwoordelijk voor de coördinatie van hoogwaterveiligheid en zorgplicht, evenals bijdragen aan assetmanagement. Het klein variabel onderhoud omvat definiëren en prioriteren van onderhoudswerkzaamheden, engineering, werkvoorbereiding en eventuele uitvoering en coördinatie. 

Ramspolbrug

Ramspolbrug in het IJsselmeergebied

Aanpak met focus op efficiëntie en samenwerking

Het betreft een nieuwe contractvorm gebaseerd op de door Rijkswaterstaat en de markt opgestelde visie: "Samenwerken in onderhoud". Het project valt op door de opgavegerichte samenwerking tussen Vialis en Rijkswaterstaat, waarbij er continue samen wordt gezocht naar de juiste combinatie van standaard verzorgend onderhoud, klein variabel onderhoud en het optimaliseren van de onderhoudsregimes. Dit moet resulteren in een efficiëntere en beter beheersbare onderhoudsaanpak. Daarnaast moet het zorgen voor het maximaliseren van betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het areaal. 

Door de flexibele scope van het klein variabel onderhoud kunnen kortere doorlooptijden in de instandhoudingsketen worden gerealiseerd en areaalrisico's beter in beeld worden gebracht. Rijkswaterstaat heeft daarvoor een budget gealloceerd in het project, zodat er ook slagvaardig gehandeld kan worden op basis van op te stellen asset managementadviezen. Maximale klantwaarde en optimale samenwerking staan centraal, waarbij openheid, communicatie, leren en verbeteren belangrijke pijlers zijn. 

Duurzame en innovatieve toepassingen

Een van de duurzame toepassingen binnen dit project is de Datagedreven Assetmanagement-strategie, die een balans zoekt tussen levensduurverlenging en vervanging, en daarbij prestaties, risico’s en kosten afweegt. Dit voorkomt onnodige vervanging van materialen en overmatig gebruik van primaire grondstoffen, wat bijdraagt aan een duurzamer onderhoudsproces.

Het project omvat de volgende kunstwerken:

  • Sluizencomplex Den Oever
  • Sluizencomplex Kornwerderzand
  • Krabbersgatsluis
  • Naviduct Enkhuizen
  • Houtribsluizencomplex
  • Nijkerkersluis
  • Reevesluis
  • Ramspolbrug
  • Ketelbrug
  • Baggerdepot IJsseloog

De overdrachtsperiode loopt tot en met 30 oktober 2024. De instandhoudingsperiode loopt van 1 november 2024 tot en met 31 mei 2030, met een mogelijke verlenging van twee jaar. 

Met dit project zetten Vialis en Rijkswaterstaat een belangrijke stap in de richting van een duurzamer en efficiënter beheer van de kunstwerken in het IJsselmeergebied. De samenwerking zal bijdragen aan een veilig en vlot verkeer over weg en water, waarbij klanttevredenheid en een optimale dienstverlening voorop staan.