Vialis bereikt niveau 1 MVO-keurmerk ‘Veilig en Duurzaam op weg’
Statutair directeur Herman Hendriks van VolkerWessels onderneming Vialis ontving eind december 2016 uit handen van voormalig Landelijk Verkeersofficier van justitie Koos Spee het certificaat niveau 1 MVO-keurmerk ‘Veilig en Duurzaam op weg’. Het document vormt de afsluiting van de eerste stap die het personeel van Vialis gezet heeft op weg naar veiliger en duurzamere mobiliteit. Het keurmerk is een initiatief van de Verkeersveiligheid Groep Nederland en kent een externe validatie via de certificatie-instelling DNV GL.
Medewerkers nemen veilig deel aan het verkeer
De aanleiding voor Vialis was de wens om alle medewerkers voor hun werkzaamheden zo veilig mogelijk te laten deelnemen aan het verkeer. Deze wens kwam voort uit de veiligheidsdag eerder dit jaar. Omdat Vialis als onderdeel van VolkerWessels een uitgebreid MVO-programma heeft, sloot deze doelstelling goed aan bij het streven naar het verkleinen van de CO2-footprint.
Na overleg met de Verkeersveiligheid Groep koos Vialis voor een versie van e-Driver. Dit programma, waarbij medewerkers worden uitgenodigd steeds een korte leermodule te volgen, is al sinds jaren toonaangevend in de markt. De Verkeersveiligheid Groep creëerde voor Vialis een op maat gemaakte versie. Het bedrijf nodigde 539 medewerkers uit om het programma te volgen. Daarvan besturen 79 een bedrijfsauto en 272 een leasevoertuig. De overige reizen of met eigen vervoer of met het openbaar vervoer. Het e-Driver programma is in juni 2016 gestart bij Vialis. .
Opvallend is dat de medewerkers veel tijd besteden aan de e-Driver. Met name de groep die dagelijks met een bedrijfswagen op pad is, volgde zeer trouw de e-modules met een gemiddelde van elf keer per deelnemer.
MVO keurmerk 'Veilig en duurzaam op weg'
Het MVO-keurmerk ‘Veilig en duurzaam op weg’ kent een aantal parameters waaraan een bedrijf moet voldoen om in aanmerking te komen voor certificering. Voor elk niveau is het minimale percentage medewerkers dat actief deelneemt vastgelegd. Dat geldt ook voor de scores voor verkeersinzicht, het beheersen van de verkeersregels en Het Nieuwe Rijden (HNR). De medewerkers van Vialis haalden voor niveau 1 op al deze onderdelen goede resultaten. Alle deelnemers scoorden op verkeersinzicht goed met een gemiddelde van 75 procent. De bestuurders van de bedrijfsvoertuigen zaten met 78 procent het hoogste, op de voet gevolgd door de groep die met eigen of openbaar vervoer naar het werk komt: 76 procent. De kennisscore voor de verkeersregels haalde over het hele veld gemiddeld 79 procent. De hoogste score kon de Verkeersveiligheid Groep toekennen voor het onderdeel Het Nieuwe Rijden: hier was het gemiddelde 85 procent. Dit goede resultaat bewijst dat het de deelnemers ernst is met het bewust aanpassen van hun rijstijl.
Van niveau 1 naar niveau 2
Vialis is onderdeel van de verkeer- en railtechniekgroep van bouwconcern VolkerWessels. Het richt zich op het ontwerpen, ontwikkelen, realiseren en beheren van bouwprojecten in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. De ongeveer 120 ondernemingen van VolkerWessels bieden werk aan zo’n 15.000 medewerkers. Samen geven zij dagelijks vorm aan het thema ‘Samen bouwen aan wonen, werken en mobiliteit'. Vialis hecht grote waarde aan een goede veilige en duurzame rijstijl van zijn medewerkers. Een belangrijk deel van de CO2-footprint van het bedrijf wordt veroorzaakt door de kilometers die dagelijks worden afgelegd voor de bedrijfsvoering. Een goede focus daarop met als einddoel een omslag in het bewuster denken en doen achter het stuur helpt enorm om zowel het brandstofverbruik als de veiligheid op de weg te verbeteren. Hoewel binnen de doelstellingen voor het halen van niveau 1 het brandstofverbruik het minst zwaar meetelt, haalden de deelnemers hier toch al een verbetering van -2,4 procent bij de leasevoertuigen en -1,4 procent bij de bedrijfsvoertuigen. Hierbij moet worden opgemerkt dat er alleen gemeten is bij die auto’s die nog helemaal op klassieke brandstof rijden. Bij hybrides is het verbruik veel moeilijker te meten omdat dit sterk beïnvloed wordt door de nauwgezetheid waarmee de auto steeds wordt bijgeladen aan de laadpaal.
Vialis gaat nu werken aan het halen van niveau 2. Daarbij krijgt het brandstofverbruik een veel groter aandeel in de aangeboden e-learning modules net als het onderdeel schadepreventie. Uiteindelijk moet een blijvende brandstofbesparing van 5 procent en 10 procent minder schades mogelijk zijn