Om reizigers en goederen veilig en duurzaam te kunnen blijven vervoeren is onderhoud aan de Willemsspoortunnel noodzakelijk. De Willemsspoortunnel: een viersporige tunnel die essentieel is voor de doorstroming van de spoorlijn Breda – Rotterdam. Tijdens treinvrije perioden gedurende weekenden en feestdagen heeft Vialis, een Koninklijke VolkerWessels onderneming, de Vluchtwegverlichting van de Willemsspoortunnel gerenoveerd. Met deze renovatie is tevens de voeding in de spoortunnel verbeterd. Eind juni zijn de laatste renovatiewerkzaamheden afgerond en kunnen alle gebruikers van de spoortunnel met een veilig gevoel weer gebruik maken van de Willemsspoortunnel.
“Veilig reizen is een belangrijke pijler in de visie van Vialis en ook hierin denken we graag mee met onze klanten. De infrastructuur in Nederland voldoet aan hoge eisen en standaarden. De renovatie van de vluchtwegverlichting in de Willemsspoortunnel, in het centrum van Rotterdam, heeft ervoor gezorgd dat de tunnel weer aan alle veiligheidseisen voldoet en dat is iets waar we als Vialis ook trots op zijn” zegt Roel Scholten, Manager Projecten bij Vialis. “In het geval van een calamiteit moet er snel geacteerd worden zodat iedereen veilig en snel de tunnel uit kan. Door samen met de klant na te denken over de mogelijke scenario’s zorgen we ervoor dat de tunnel weer aan alle standaarden en eisen voldoet.“
Door het voorzien van technische ruimtes van glas patch kasten, het aanbrengen van 12 kilometer kabelgoot en 1800 lasdozen, het reviseren van nood diesel aggregaten, het koppelen van 40 onderverdelers aan circa 1800 armaturen en het voorzien van pictogram en led omkadering van 14 nooddeuren is de Willemsspoortunnel wederom veilig en volledig inzetbaar.
Auke Sjoukema, Projectmanager bij ProRail kijkt terug op een geslaagde samenwerking “om op een veilige wijze de werkzaamheden uit te voeren in een (spoor)tunnel is het belangrijk om met elkaar in gesprek te zijn en te blijven. Na een wat stroeve start, het was voor Vialis wennen aan het werken in een operationele spoortunnel, is in goed overleg in de beschikbare treinvrije perioden de vluchtwegverlichting en voeding van de Willemsspoortunnel succesvol gerenoveerd en dat is iets waar ik met trots op terugkijk!”
Renovatie in cijfers
- 7 technische ruimtes voorzien van glas patch kasten
- 3 nood diesel aggregaten gereviseerd
- 40 onderverdelers gekoppeld 1800 armaturen
- 120 armaturen aangebracht voor de toerit
- 14 nooddeuren voorzien van pictogram en led omkadering
- 12 kilometer kabelgoot gelegd
- 1800 lasdozen geplaatst
Index Visual: Willemsspoortunnel © ProRail