Succesvolle proef tegen bumperkleven uitgebreid
De eerste proef met het Volgtijd Informatie Systeem (VIS) van Vialis, waarbij weggebruikers worden geïnformeerd over de afstand in seconden tot hun voorligger, is succesvol verlopen. De provincie Noord-Brabant gaat dit 'anti-bumperkleefsysteem' daarom op meer wegen toepassen.
Sinds vorig jaar krijgen automobilisten op drie provinciale wegen in Noord-Brabant te zien hoeveel ze achter hun voorganger rijden. Door strepen op de weg is in één oogopslag te zien of de afstand groot genoeg is.
Het Volgtijd Informatie Systeem meet de volgtijd tot de voorganger met lussen in het wegdek en geeft deze vervolgens weer op elektronische borden. De eerste proef met dit 'anti-bumperkleefsysteem' bracht chauffeurs ertoe beter op hun afstand te letten. Het bumperkleven verminderde flink.
Uit de evaluatie van de eerste proef blijkt dat het bumperkleven op de N279 tussen Asten en Helmond overdag met 17 procent afnam en 's nachts met 40 procent. Op de N270 bij Deurne was de afname lager: 6 procent overdag en 24 procent in de nacht.
De provincie ondervroeg ook passerende automobilisten over de maatregelen. Van de geënquêteerden antwoordde 49 procent zich door de borden en de strepen bewuster te zijn van de afstand en 60 procent zei gas te minderen als het bord aangaf dat de afstand minder dan 2 seconden bedroeg.
Op de provinciale wegen in Brabant gebeuren relatief veel ongelukken door bumperkleven. De proef is een van de 'slimme' maatregelen van het dynamisch verkeersmanagement (DVM) dat de provincie toepast om het wegennet veiliger, milieuvriendelijker en beter bereikbaar te maken.
Nu
de proef succesvol is gebleken, zullen de elektronische borden op de
proeflocaties blijven staan. Tevens zullen zes andere wegen in de
provincie met het Volgtijd Informatie Systeem worden uitgerust.