Zoeken

‘Slim Parkeren’-systeem Zoetermeer officieel geopend

Op 20 november 2013 opende wethouder Haring van gemeente Zoetermeer het eerste parkeersysteem van de toekomst. Onder belangstelling van ruim 80 genodigden uit de mobiliteitswereld, onthulde de wethouder een tekstkar met daarop de tekst ‘PRIS Dorpsstraat Zoetermeer in bedrijf’. Automobilisten worden vanaf nu in het historisch hart van Zoetermeer snel en eenvoudig naar een vrije parkeerplek geleid. Actuele informatie over alle beschikbare parkeerplaatsen, waaronder ook straatparkeerplaatsen, wordt gekoppeld met elektronische informatieborden langs de wegen naar het oude centrum van de stad. Binnenkort wordt deze informatie ook via een app aan de weggebruiker doorgegeven.

nov13.Zoetermeergeopend.Minisymposium Innoveren in Parkeren_04.jpg
nov13.Zoetermeergeopend.Minisymposium Innoveren in Parkeren_04.jpg
Wethouder Haring opent 'Slim Parkeren'

Hans Haring gaf in zijn toespraak aan trots te zijn op het nieuwe, door Vialis en Nedap, ontworpen, geleverde en geïnstalleerde systeem. De Dorpsstraat in Zoetermeer is vanuit zijn historie niet gebouwd om grote verkeersstromen te verwerken. Onderzoek gaf aan dat er in de omgeving van dit unieke stukje Zoetermeer voldoende parkeergelegenheid is voor bezoekers, bewoners en middenstand. Deze parkeergelegenheid werd echter niet altijd effectief benut. Zoetermeer, als ICT-stad van Nederland, toonde belangstelling voor het ‘Slim Parkeren´-concept van Vialis en Nedap. Een unieke samenwerking tussen deze partijen, met daarin ook een rol voor de Haagse Hogeschool, leidde tot de ingebruikname van dit nieuwe concept. Momenteel vindt er onderzoek naar de effecten van dit systeem plaats.

Vialis en Nedap hebben de handen ineen geslagen om de verkeersdoorstroming in Nederlandse steden te verbeteren en het parkeren te vergemakkelijken. Vialis, een dochter van VolkerWessels, koppelt haar ViValdi-systeem voor dynamisch verkeersmanagement met het SENSIT-systeem voor draadloze parkeerdetectie van Nedap. De samenwerking tussen Vialis en Nedap moet ervoor zorgen dat automobilisten naar vrije parkeerplekken in de stad worden verwezen. Dit vermindert het zoekverkeer en verbetert de benutting van de bestaande parkeercapaciteit. Het systeem dat dynamisch verkeersmanagement en parkeren integreert werd nog niet eerder in Nederland gebruikt.