Recover Lights and Visibility Schiphol
Vervangen verlichting Kaagbaantunnel
Van 4 tot 30 maart wordt in 4 weken tijd de verlichting in de Kaagbaantunnel vervangen. Een complexe klus voor Vialis op een bijzondere locatie. De Kaagbaantunnel (geopend in 1997, lengte 550 meter) bevindt zich onder de landingsbaan op het beveiligde gebied van Schiphol en is dan ook niet voor openbaar verkeer toegankelijk.De tunnel wordt gebruikt voor bagage- en kerosinetransport en soms voor het vervoer van vliegtuigbemanningen en onderhoudspersoneel. In 2018 en 2019 is groot onderhoud aan de Kaagbaantunnel uitgevoerd. Bij het onderhoud is onder meer een aparte vluchtgang gebouwd en zijn veiligheidsventilatie, camerabewaking, slagbomen, informatieborden en alle bijbehorende apparatuur en bekabeling vervangen. Om de verlichting aan de huidige veiligheidsstandaarden te laten voldoen is het vervangen van de verlichting noodzakelijk.
De werkzaamheden van Vialis
Het project – Recover Lights and visibility - is opgedeeld in een aantal fasen. Allereerst is er na de ontwerpfase voor de werkzaamheden een veilig werkgebied gecreëerd. Daarna kon het vervangen van de verlichting beginnen. Een speciale boorrobot is hierbij ingezet voor het boren van gaten voor de verlichtingsarmaturen. Deze methode zorgt voor minder fysieke belasting en bovendien tijdwinst in de realisatie. Als alle verlichting is aangebracht volgt nog een periode van testen, inspectie en het afbouwen van het werkgebied.
- 2.056 gaten geboord met twee boorrobot's
- 10.330 meter kabel getrokken;
- Ca. 2.000 aansluitingen gerealiseerd;
- 1.500 mtr kabelbaan geïnstalleerd;
- 550 mter verlichting verwijderd;
- 272 nieuwe armaturen geïnstalleerd;
- 36 stuks puntverlichting geïnstalleerd;
- 24 werkschakelaars geïnstalleerd;
- 24 aansluitkasten geïnstalleerd;
- 2 MCU's (aanstuurcomputers) geïnstalleerd;
Continuïteit
“Alles wat op Schiphol gedaan wordt staat in het teken van de continuïteit van het primaire proces, het afhandelen van vluchten, met de minste impact op de omgeving”, vertelt Kasper Bogerd, Projectmanager bij Vialis.
“De Kaagbaantunnel is daar een belangrijk onderdeel van. Hier gaat met tankauto's de kerosine doorheen. Maar ook de cargo bagageafhandeling. Dus als deze tunnel dicht is, zal de kerosinewagen een andere route moeten rijden om toch bij het vliegtuig te komen. Omdat deze situatie echt niet langer dan 4 weken kon duren, was slim werken een belangrijke voorwaarde, want in een traditionele planning zouden we 10 weken nodig hebben ”. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de beschikbaarheid van de tunnel zo optimaal mogelijk krijgen?
“Onder andere door digitalisatie”, vertelt Kasper. “Binnen het tunnelproject speelt digitalisatie een belangrijke rol. Zo is er een Digital Twin gecreëerd van de tunnel, waarbij in een 3D model gekeken is wat nodig is om de werkzaamheden effectief uit te voeren. Hiermee hebben we een perfect ontwerp gemaakt.
In het ontwerp hebben we een ’puntenwolk’ gemaakt van de tunnel die gekoppeld is aan het 3D model. Op die manier kan vooraf al gecheckt worden of er obstakels in de weg zitten en de armatuurlijnen bijvoorbeeld aangepast moeten worden.
Het eerder gemaakte model uit 2019 hebben we een update gegeven. Ontwerp oplossingen zijn gesimuleerd zodat we continu konden checken of alles past. In het model hebben we ook de bouwplaats ingericht. Alles is hierbij meegenomen. Op deze manier kunnen we loop- en rijroutes creëren voor een veilige doorstroming rondom de hoogwerkers”.
Innovatie
“Om een vergelijking te maken tussen de realiteit en het ontwerpmodel wordt gebruik gemaakt van een camera op de helm”, vertelt Kasper enthousiast verder. “Zo kunnen we elke dag, wanneer we met de camera gelopen hebben, een vergelijking maken tussen wat we in de tunnel zien en wat er in het model staat. En weten we effectief de voortgang van de geplaatste verlichting. Deze methodiek is in de ontwerpfase ook handig, omdat je niet altijd de tunnel in kan. De technologie gaat steeds met stappen vooruit. Via het Geoportaal hebben we middels een iPad toegang tot alle ontwerp data en kunnen we ook aangeven wanneer iets getest is en werkt. Verder is elke dag de ontwerper op locatie aanwezig om issues direct op te lossen en hebben we vooraf met de 3D BouwplaatsTool goed nagedacht over logistieke routes en looppaden.”
Klaar voor de toekomst
Het contract Tunnelveiligheid Schiphol, dat is opgesteld in 2016, omvat de Buitenvelderttunnel (openbare weg) en de Kaagbaantunnel (airside). De tunnels zijn belangrijk voor de continuïteit van Schiphol. Eerst lag de focus vooral op renovatie maar tot 2034 heeft Vialis nu ook het onderhoud van deze twee tunnels. We leren van wat we doen en kunnen deze expertise steeds beter toepassen op toekomstige renovatie- en onderhoudscontracten binnen de infrastructuur. Het Next programma van VolkerWessels Infrastructuur is hierbij een belangrijke aanjager voor het digitaliseren van werkzaamheden op de bouwplaats.
“We innoveren naar een integrale Digital Twin”, verduidelijkt Jan van der Lee, Hoofd asset management bij Vialis. “Bij het vervangen van de verlichting maken we gebruik van ontwerpen en ‘as build’ modellen uit eerdere projecten. Zo gebruiken we onze modellen door de hele levensduur. En daar zit juist de kracht voor Recover Lights and Visibility”, vertelt Jan verder. “We stellen de 3D modellen beschikbaar aan ons eigen onderhoudsteam en daarmee zijn ze ook beschikbaar voor Schiphol. En we zetten ze in voor het bouwen van een opleidingsomgeving voor het bedienen van tunnels en mogelijk de brandweer.”
“Vooruitstrevend is dat we nu beschikken over real-time informatie over de status van de tunnelsystemen. Schiphol zelf wil dit graag in een dashboard, wij benutten het daarnaast om inspectie te kunnen doen en onderhoud te voorspellen”, vertelt Jan.