PRIS Amersfoort communiceert in recordtempo met GPRS
Meer veiligheid en efficiëntie, minder irritatie, overlast en vervuiling: allemaal voordelen van een goed werkend ParkeerRouteInformatieSysteem. Een PRIS is een uitkomst voor het ordelijk routeren van omvangrijke parkeerstromen in de stad, maar dan moet het systeem wel goed werken. Communicatie is hierbij van groot belang. De gemeente Amersfoort moest eind december haar PRIS-systemen overzetten op GPRS-communicatie. De bestaande vaste KPN-lijnen werden namelijk opgeheven. Vialis voerde de werkzaamheden uit en migreerde het bestaande Amersfoortse PRIS-systeem naar ViValdi Parkeerverwijzen. Net zoals eerder in Almere, Leiden, Amstelveen en Den Bosch gebeurde.
De opgeheven vaste lijnen van KPN waren oerdegelijk en stoorden zelden. Draadloze communicatie is sneller, maar heeft eerder last van storingen. Vialis stond dus voor de uitdaging een systeem te leveren waarbij de impact bij de onvermijdelijke storingen in de verbindingen tot een minimum wordt beperkt.
De migratie hield voor Vialis het inrichten van een nieuwe server, het configureren van de ViValdi Parkeerverwijs-applicatie, het voorzien van de borden van GPRS-communicatie en het inbedrijfstellen in.
Op woensdag 22 december 2010, vlak voor de drukke dagen voor Kerst, is de nieuwe applicatie met GPRS-communicatie met de borden in werking gezet. Het PRIS van de gemeente Amersfoort was met slechts een korte onderbreking (ondanks het koude winterweer) naar volledige tevredenheid van de klant, weer ‘up en running' voor het einde van het jaar.