Zoeken

Plaatsing eerste portalen Taatseviaduct volop in voorbereiding

De A2 tussen Amsterdam en Maastricht wordt op tal van plaatsen vernieuwd. Tussen Amsterdam en Utrecht wordt de A2 verbreed naar 2x 5 rijstroken. Een deel hiervan beslaat 1,7 kilometer snelweg en is het laatste stuk van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, genaamd A2 Hooggelegen. Aan de noordzijde sluit het traject aan op de nieuwe Landtunnel, in het zuiden grenst het project aan knooppunt Oudenrijn, het knooppunt met de A12.

Vialis500x190.jpg
Vialis500x190.jpg

Eind 2008 is, binnen dit project, gestart met de bouw van het Taatseviaduct. Dit viaduct over de A2 vormt de nieuwe interlokale verbinding tussen bedrijventerrein Papendorp en Strijkviertel/De Meern. Inmiddels zijn de eerste portalen besteld en worden zij geplaatst op de parallelrijbaan aan de westkant van de A2 tussen de viaducten Hooggelegen en Taatseweg. Het betreft hier complexe portalen voor wat  het ontwerp betreft.

 

Wat het moeilijk maakt is dat de ligger, ondersteund vanuit de middenberm, wordt geïntegreerd in het nieuwe geluidsscherm. De ondersteuning aan de andere kant komt in een nieuw aan te leggen grondwal. Deze combinatie is uniek en vraagt extra aandacht en samenwerking van de ontwerpers van Geluidsschermen, Grondwallen, Systemen, Wegen en de Uitvoerende Aannemer.

 

Als eerste worden er twee buispalen met een lengte van 20 meter geheid aan de grondwalzijde, hierop komt een stalen sloof waarop de ligger wordt gemonteerd. In een later stadium wordt de grondwal aangebracht. Er is gedurende het ontwerp rekening gehouden met de zetting van de grondwal om de krachten op het portaal op te kunnen vangen.

 

De buispalen, met een lengte van 20 meter, een diameter van bijna 1 meter en een gewicht van ruim 7.000 kg elk, worden 13 meter in de grond geheid. Hierna begint het heien voor de onderbouw van het geluidscherm. Zodra de betonnen plaat gereed is wordt hierop een speciaal ontworpen frame geplaatst en kan de ligger gemonteerd worden. Medio juli 2009 worden beide portaalliggers, inclusief bewegwijzeringspanelen, achtergrondschilden en signaalgevers geplaatst. Beide portalen hebben elk een overspanning van 28,5 meter en staan de komende 20 jaar te stralen om de weggebruiker te ondersteunen en op het goeie spoor te houden. Voor het gehele project worden door Vialis een kleine 30 nieuwe portalen geplaatst.

 

Naast de bouw van dit nieuwe viaduct in opdracht van de Gemeente Utrecht, bestaat de scope van het project A2 Hooggelegen uit een aantal andere onderdelen. De A2 wordt verbreed en deels verlegd tussen de Leidsche Rijn Tunnel en knooppunt Oudenrijn naar 2x 5 rijstroken. Hierin wordt ook een nieuwe aansluiting Hooggelegen gemaakt (van de A2 richting centrum Utrecht en vice versa). In opdracht van de gemeente Utrecht wordt de Stadsbaan aangelegd. Verder wordt De Meernbrug over het Amsterdam Rijnkanaal, richting het centrum van Utrecht, opgeknapt en verhoogd naar de nieuwe doorvaarhoogte. Tenslotte worden ook geluidwerende voorzieningen aangebracht.

Alliantie

Het project wordt uitgevoerd in een Samenwerking in Alliantieachtig Verband, in de volksmond Alliantie genaamd. Rijkswaterstaat en Trajectum Novum werken nauw samen om het project te realiseren. Trajectum Novum bestaat uit Van Hattum en Blankevoort, Mourik Groot Ammers, KWS Infra, Boskalis en Vialis. Daarnaast is een aantal adviesorganisaties verbonden aan het project.