Met het symbolisch overhalen van een lichtschakelaar en een spectaculaire lichtshow is zondagmiddag 13 december de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) in gebruik genomen, tezamen met de spiksplinternieuwe 15G trams. De ombouw van de Amstelveenlijn is binnen tijd en binnen budget afgerond. Met recht een grote prestatie te noemen. VITAL, bestaande uit VolkerWessels-ondernemingen VolkerRail, KWS en Van Hattum en Blankevoort, is de hoofdaannemer van dit project.
Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding
De ombouw van de Amstelveenlijn omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes; met als doel het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes zijn gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied. In dit mooie project heeft Vialis samen met VITAL bijgedragen aan de complexe faseringen, verkeerskundig advies, technische installaties en het gezamenlijk zorgdragen van de doorstroming, beschikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio.
“Een groot binnenstedelijk Infra project als dit heeft veel impact op de omwonenden en gebruikers van de lijn. We zijn er trots op dat we dit werk in nauwe samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam en Metro en Tram binnen de planning en binnen budget hebben weten af te ronden, en daarbij de overlast hebben weten te minimaliseren. Samen vanuit kracht ondernemen is ons motto en dat hebben we hier ook laten zien.”
Cees de Wijs, CEO VolkerWessels Infrastructuur
Resterende werkzaamheden
Nu de lijn is geopend, betekent dit niet dat alle werkzaamheden van het project helemaal klaar zijn. Zo knapt VITAL in het nieuwe jaar nog de onderdoorgangen van een aantal haltes op. Ook worden nog wat andere restpunten opgelost, zoals het verplaatsen van de reisinformatieborden op de haltes. Deze krijgen een andere plek, zodat ze beter zichtbaar worden. Verder gaat de gemeente Amstelveen nog aan de slag met het herstellen van het groen en vinden er aanpassingen plaats bij de rotondes op de ongelijkvloerse kruisingen om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Ook gaat de gemeente Amstelveen kijken hoe de kwaliteit van alle tussenliggende fietspaden langs de Beneluxbaan kan worden verbeterd.