Zoeken
Ringvaartbrug

Integrale testen voor gebied Noord-West renovatie beweegbare bruggen ProRail

Voor het project ‘Gebied Noord-West renovatie beweegbare bruggen ProRail’ heeft Vialis, in samenwerking met VolkerRail en ProRail, recentelijk integrale testen uitgevoerd in het Railcenter in Amersfoort. Dit als voorbereiding op de renovatie van de Ringvaart spoorbrug begin 2025.

Digital Twin

Het doel van deze opzet was, om als opvolging van de reeds uitgevoerde FAT (Factory Acceptance Test), verschillende spoorbrugsystemen met elkaar te testen in een veilige werkomgeving. Dit alles voordat de systemen daadwerkelijk op de bruglocatie worden geïnstalleerd en in gebruik worden genomen. Eventuele verstoringen worden hiermee van tevoren inzichtelijk gemaakt en opgelost. 

Tijdens de test is er naar de werking van het besturingssysteem (zowel lokaal als centraal), het CCTV camera systeem, de routeerbare noodstop en het omroepsysteem gekeken. In het Railcenter in Amersfoort is het mogelijk om de systemen live in te koppelen op het glasvezel FIDES netwerk van ProRail (incl. Firewalls). D.m.v. een Digital Twin simulatiemodel en de opbouw van een tweetal bedieningswerkplekken, is het mogelijk om de functionele werking van de Ringvaartbrug in zijn geheel te simuleren. Dit is binnen ProRail op deze manier nog niet eerder gedaan en biedt kansen en mogelijkheden voor in de toekomst.

Integrale test

Tijdens de testen waren alle belanghebbenden - ProRail, Vialis en VolkerRail - aanwezig om de test protocollen te doorlopen. Daarnaast is van deze situatie ook gebruik gemaakt om de brugwachters van de verkeersleidingspost te Alkmaar, door Vialis te trainen op het gebruik van het nieuwe brugbediensysteem. Zo is iedereen goed voorbereid als de Ringvaartbrug in 2025 vanuit Alkmaar op afstand wordt aangestuurd.

Door deze aanpak in Amersfoort hebben alle belanghebbenden het vertrouwen om de brug begin volgend jaar, tijdens een vaarwegbeperking en treinvrije periode, om te bouwen en daarna succesvol bedrijfsvaardig op te leveren. Daarna worden binnen dit project tot begin 2027 nog eens vijf spoorbruggen vergelijkbaar gerenoveerd.