Infoplaza en Vialis, ketenpartners in data: “De mobiliteitsapps zijn nog lang niet uitontwikkeld”
Data vertalen naar apps en daarmee gemeenten, bedrijfsleven en de consument voorzien van betrouwbare data over mobiliteit. Of het nu gaat over weer, verkeer of openbaar vervoer. Dat is de drijfveer van dataketenpartners Infoplaza en Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis. Op de Vakbeurs Mobiliteit in Houten op 28 en 29 november lichten zij hun gezamenlijke productontwikkeling toe.
Gebruiksvriendelijke informatie ontwikkelen zodat mensen optimaal en comfortabel kunnen reizen en werken. “Daar houden we ons mee bezig en die ontwikkeling gaat steeds verder”, aldus Hans Gelok, productowner verkeer en ov bij Infoplaza; een dataconcern waar inhoudelijk deskundigen en dataspecialisten wereldwijd, 24/7, weer- en mobiliteitsdata inwinnen en vertalen naar app’s, websites en persberichten.
Er komen steeds meer databronnen, van consumenten zelf, van slimme voertuigen en van systemen, zoals VRI’s en iVRI’s. Gelok: “Wij zoeken contacten met de providers van deze bronnen om samen nog betere producten te maken voor de consument. Goede voorbeelden daarvan zijn GoTru en de Schwungapp die samen met Vialis is ontwikkeld, maar nog lang niet is uitontwikkeld”
Netwerk van olifantenpaadjes
Vialis heeft traditioneel al veel contacten met gemeenten. Tegelijkertijd is er toenemend besef dat duurzaamheid, groen, de reiziger centraal en Mobility as a Service (MaaS), belangrijke onderwerpen zijn. “Zo komen we snel met elkaar in gesprek. Wil een gemeente het fietsen stimuleren, dan laat ik bijvoorbeeld zien waar de fietsers in die gemeente daadwerkelijk fietsen. Dat blijkt in de praktijk soms een netwerk van olifantenpaadjes.”
MaaS-apps
Naast verkeersapps ontwikkelt Gelok met zijn team ook apps voor nationale en regionale openbaar vervoerbedrijven. “In de ontwikkelingen naar MaaS gaat het er nu om dat we alle data over dienstregelingen en beschikbaarheid ‘onder water’ standaardiseren om ze te kunnen koppelen. Ook leggen we contacten met particuliere mobiliteitsdiensten, om bijvoorbeeld een deelfiets aan te bieden als er ergens op een bepaald moment even geen OV-fiets beschikbaar is.”
Mindervaliden
De komende drie jaar worden heel spannend als het gaat om MaaS, voorspelt Gelok. “We zetten al stappen, maar er zijn nog uitdagingen, zoals het regelen van de ticketing of het verwerken van data binnen de AVG-regelgeving, terwijl we nog vele kansen zien. Zoals meer groen voor mindervaliden of een verkeersafhankelijke groene golf voor het autoverkeer die we gaan uittesten in Almere.”
Registreer u nu en bezoek Vialis en Infoplaza op stand 2.3.3.0 tijdens de Vakbeurs Mobiliteit in Houten.