In Almere weet de reiziger waar hij aan toe is
Wachten op een bus en niet weten wanneer deze komt of - nog erger - wachten op een bus die al voorbij is. Voor (potentiële) openbaar vervoerreizigers is dat de dood in de pot. Door goede informatie te geven over aankomst- en vertrektijden, vergroot de betrouwbaarheid. De gemeente Almere is zich hier goed van bewust en investeerde in het verleden al om ov-reizigers goed te informeren. Nu breidt men haar systeem verder uit en verstrekt aan Vialis de opdracht voor het leveren en installeren van 25 stuks dubbelzijdige DRIS Haltedisplays, die zullen worden toegevoegd aan het bestaande DRIS-netwerk (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem). Verder zal het bestaande onderhoudscontract voor de reeds werkende displays worden uitgebreid met deze 25 nieuwe haltedisplays.
Bereikbare en leefbare stad
De gemeente Almere zet overigens niet alleen in op het informeren van de openbaarvervoerreiziger, maar ook voor de automobilist neemt de gemeente passende maatregelen. Door de verschillende informatiesystemen in één webbased platform samen te laten komen, ziet de wegbeheerder op centraal niveau de actuele status van de verkeerssituatie in Almere. Is er een wegafsluiting? Dan wordt de weggebruiker direct geïnformeerd via verschillende DRIP's. Reizigers met het openbaar vervoer kunnen de actuele wachttijd zien en eventueel voor een ander vervoermiddel kiezen. Kortom: de weggebruiker profiteert van de insteek van de gemeente om te werken aan een bereikbare en leefbare stad.