Haaglanden Mobiel
Uniek in Nederland 'Haaglanden Mobiel': 24 uur per dag actuele verkeerinformatie over wegen en openbaar vervoer
DEN HAAG, 2 december 2005 - Op 2 december is het verkeersinformatiesysteem 'Haaglanden Mobiel' in gebruik genomen. Het systeem informeert reizigers in, van en naar de regio Haaglanden over de situatie op de weg en in het openbaar vervoer. De website www.haaglandenmobiel.nl is het startpunt van waaruit de diensten bereikbaar worden gemaakt.
Het consortium TripleVia, bestaande uit Vialis Verkeer en Mobiliteit, de VerkeersInformatieDienst en het Duitse Planing Transport Verkehr (PTV), tekende in maart 2005 het contract voor dit project. Hiermee verplichtte TripleVia zich de nieuwe diensten in 2005 in de regio Haaglanden te introduceren.
De belangrijkste noviteit is dat in Haaglanden Mobiel ook informatie over niet-snelwegen beschikbaar is. Op doorgaande wegen tussen steden en dorpen, maar ook in steden, wordt immers een belangrijk deel van de vertraging opgelopen. Deze informatie is dan ook is wezenlijk voor het kiezen van de optimale route.
Bruno Bruins is regiobestuurder voor verkeer van het stadsgewest Haaglanden, dat samen met de provincie Zuid-Holland en het programma ' Wegen naar de Toekomst' het project subsidieerde. Hij is blij met het resultaat: ' Dit was precies onze bedoeling toen we het bedrijfsleven vroegen iets te ontwikkelen: een volledig actueel verkeersinformatiesysteem voor de meest belangrijke verkeersstromen. Een systeem dat alternatieven biedt voor de reiziger die zo snel mogelijk van A naar B wil. Ik zou niet lang nadenken als ik weet dat ik er naar Zoetermeer met de auto drie keer zo lang over doe als met het openbaar vervoer, bijvoorbeeld. En als het openbaar vervoer eens vertraging heeft, dan zie ik dat ook op Haaglanden Mobiel.'
Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst is er trots op de betrokkenheid van de VerkeersInformatieDienst bij deze nieuwe dienst: 'De schaalgrootte en de mate van detail is uniek. Waar voorheen de informatie ophield bij het einde van de snelweg, kunnen we nu de mensen ook op de andere wegen van dienst zijn & en in het openbaar vervoer.'
Een uitgebreid netwerk van inwinsystemen, deels speciaal voor HaaglandenMobiel geplaatst, zorgt ervoor dat de informatie wordt ingewonnen. Peter Dubbelman, werkzaam bij Vialis, vertelt dat de plaatsing van die systemen veel voeten in de aarde had. 'De uitgebreidheid van het netwerk en de geavanceerde verkeersmodellen die worden gebruikt garanderen kwalitatief goede verkeersinformatie.'
Gekozen is voor het weergeven van files in aantal minuten vertraging. Het gaat er immers om met hoeveel vertraging je op de plaats van bestemming komt. Zodra voldoende informatie is ingewonnen zal HaaglandenMobiel ook een prognose maken van vertraging die reizigers kunnen verwachten zodra een reis wordt gepland. Via 0900-9889 en bulletins op regionale radiostations blijven ze ook onderweg op de hoogte.
Handig is dat bezoekers van de website www.haaglandenmobiel.nl hun veelgebruikte routes kunnen opslaan. Wanneer naar nummer 0900-9889 van Haaglanden Mobiel wordt gebeld, herkent het systeem het telefoonnummer van de gebruiker en presenteert de routes van zijn of haar voorkeur. Zo kunnen vlak voor vertrek routes met elkaar worden vergeleken en kan die route worden gekozen die het snelst is. Maar registreren is niet noodzakelijk omdat 0900-9889 ook een aantal hoofdroutes kent en daar over informeert.
Op de website www.haaglandenmobiel.nl kan bovendien gekeken worden naar zo'n vijftien Trafficams, verspreid over de regio. De beelden zijn zelfs op de mobiele telefoon te ontvangen.