Op woensdag 16 november kwamen het Beheerteam Maastunnel en Vialis bij elkaar voor een feestelijke ondertekening. Bij binnenkomst in het garagegebouw naast de Maastunnel was niet te zien wie van de gemeente Rotterdam was en wie bij Vialis werken. Dit was in januari, tijdens het ondertekenen van de eerste fase van de onderhoudsovereenkomst, nog heel anders. Toen stonden twee groepen nog afwachtend naar elkaar te kijken.
Negen maanden later staat er één beheerteam MTC dat stevig heeft ingezet op het gezamenlijk opbouwen van een goed doordachte onderhoudsbasis. Met nog een paar puntjes op de i te gaan, staat iedereen klaar om in januari 2023 met de werkzaamheden te beginnen. Dit mooie resultaat werd gevierd met een feestelijke ondertekening van de tweede fase van de onderhoudsovereenkomst: de uitvoeringsfase. Rem de Tender, asset manager Maastunnel gemeente Rotterdam: “We hebben met elkaar een stevige basis gelegd voor goed onderhoudsmanagement tijdens de eerste fase. We zijn dan ook zeer tevreden over de voorbereidingen van Vialis en er is daarom besloten de samenwerking voort te zetten. Dit is natuurlijk een reden voor een feestelijk moment.
Een unicum in Nederland
Met Vialis hebben we een volledig andere visie ontwikkeld, waarbij samen werken, kennisbehoud én ontwikkeling geborgd zijn. Samenwerken is dan ook van groot belang binnen deze overeenkomst. De basis van deze overeenkomst is een openboek structuur, een belangrijke manier om elkaar te kunnen voeden van kennis en om op diverse onderdelen samen te kunnen werken."
Een tweefasencontract voor onderhoudswerkzaamheden en ook nog met een lange doorlooptijd van 15 + 5 jaar, is een unicum in Nederland. Daar worden zowel de gemeente Rotterdam als Vialis enthousiast van en dat gevoel werd versterkt door Rijn Vogelaar, spreker en expert op het gebied van enthousiasme. Een belangrijke opgave is vasthouden van dit positieve gevoel door alle jaren heen. Gelukkig zorgt de schoonheid van de Maastunnel voor het vlammetje om het vuur te laten branden, aldus Rijn.
Jan Willemsen, directeur van Vialis vertelde dat je er ook voor elkaar moet zijn in mindere tijden. Hij is nog steeds onder de indruk hoe, tijdens de renovatie, een herdenkingstekst is aangebracht op de achterkant van één van de tegels. Dit gebaar was één van de redenen voor hem om de aanbesteding van deze werkzaamheden te willen winnen.
Startsein
Met de ondertekening werd het startsein voor een langjarige samenwerking gegeven. Arno van Prooijen, directeur Stadsbeheer, vertelde dat wanneer de overeenkomst volledig uitgediend wordt, we samen het honderdjarig bestaan van de Maastunnel gaan vieren. Het is zeer waarschijnlijk dat niemand uit het huidige Beheerteam MTC daarbij betrokken is. Om dit toekomstig historisch besef te benadrukken kreeg het beheerteam een houten langsdoorsnede van de tunnel cadeau, opgebouwd uit 21 stukken. Voor elk jaar één plus de eerste fase van de overeenkomt. De bedoeling is dat elk jaar iedereen die dat jaar heeft meegewerkt aan de onderhoudsovereenkomst, zijn naam op één van de stukken schrijft. Zo ontstaat er een zichtbare geschiedschrijving. En daar werd meteen mee begonnen door het huidige beheerteam.