Eerste fasering A2 HoMa (Holendrecht-Maarssen) voor de weggebruiker zichtbaar
In het weekend van 27 en 28 september 2008 is de eerste fasering op het A2HoMa-traject voor de weggebruiker zichtbaar geworden. Het verkeer richting Utrecht rijdt sinds zaterdag 27 september tussen Vinkeveen en Breukelen over de nieuwe weg. Op deze 3,5 kilometer nieuw asfalt zijn de eerste drie rijstroken beschikbaar voor het verkeer richting Utrecht. Eind dit jaar zullen de drie rijstroken richting Amsterdam 'omgezet' worden. Hiermee is de oude A2 volledig vrijgemaakt om gerenoveerd te worden.
In de voorgaande weken is door Vialis Infra Techniek tijdelijke verlichting geplaatst en zijn, in samenwerking met Vialis Traffic, zes portalen voorzien van de laatste techniek aan signalering. Het betreft hier ViKing wegkantsystemen met LED signaalgevers.
Gedurende deze tijdelijke verkeerssituatie wordt de voertuigdetectie verzorgd door radar, terwijl de detectielussen voor de eindsituatie wel al zijn geslepen. Hier kan echter vanwege de tijdelijke wegindeling (smallere, verschoven rijstroken) nog geen gebruik van worden gemaakt.
De komende jaren zullen er nog meer van deze faseringen plaatsvinden. Zo zal o.a. in mei 2009 het verkeer tussen Abcoude en Vinkeveen over de nieuwe weg gaan rijden, inclusief het nieuwe kunstwerk over de N201/Geuzensloot. De oplevering van 2x5 rijstroken tussen Holendrecht en Maarssen staat gepland voor juni 2010.
Het verkeer op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen stond de laatste jaren steeds vaker in de file. In 2007 stond het wegdeel Holendrecht-Oudenrijn op nummer 1 in de top 20 van duurste files. Er werd grote economische schade voor het goederenvervoer geconstateerd. Wanneer Rijkswaterstaat niets zou doen, werd het fileprobleem steeds erger. Tussen het knooppunt Holendrecht en de op- en afrit Maarssen wordt de A2 daarom momenteel verbreed van 2x3 naar 2x5 rijstroken.
Vialis houdt zich binnen dit project onder andere bezig met de verkeerssignalering, openbare verlichting, toeritdoseerinstallaties, gladheidsmeldsystemen, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering, camerabewaking, verkeerskundige draagconstructies en Dynamische Route Informatie Panelen.