Zoeken

Dag van Verkeer, Mobiliteit en Parkeren: Geert Kloppenburg schudt de boel op

Met een vlammend betoog schiet strategisch innovator Geert Kloppenburg forse gaten in het traditionele denken over spoor, snelwegen en stadsinfrastructuur op het hoofdpodium tijdens de vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren in Houten. Kloppenburg sprak hier namens Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis.

VMP_Geert-Kloppenburg.jpg
VMP_Geert-Kloppenburg.jpg

De visie van Kloppenburg op mobiliteit komt in grote lijnen overeen met die van Vialis. Er wordt door beide gewerkt aan het bij elkaar brengen van nieuwe kansen en mogelijkheden in en op de bestaande infrastructuur. In het kort: we moeten stoppen met de oude manieren van denken en doen, want dan lopen we vast, op de snelweg, op het spoor en in de steden.

Rekeningrijden en kilometerheffing zijn oude discussies, daar wil Kloppenburg verre van blijven, maar het bevoorrechten (vrije baan geven) aan bijvoorbeeld deel-auto’s of aan automobilisten die met meerdere personen rijden, zou de capaciteit op de snelweg flink kunnen verbeteren. 

Dan het spoor, waarom rijdt de metro in Parijs al jaren zonder bestuurder met een frequentie van iedere minuut op bestaand spoor? Waarom pakken wij de Noord-Zuidlijn niet op om ook een Randstadrail-netwerk in Amsterdam te creëren? Waarom moet het 40 minuten duren om vanaf Schiphol naar het Okura hotel te reizen met trein en tram? Organiseer extra capaciteit op de stedelijke snelwegen en het spoor, breng dat samen en gebruik die extra capaciteit om ruimte in de stad te maken. Hoe? Maak alternatieven beter. Waarom? Het geld voor nieuwe infra is op. Gebruik dat voor de enkele, werkelijke - en bekende- knelpunten. En voor de rest? Regel het anders, slim.