Busreizigers in Almere geïnformeerd op weg
Goede reisinformatie aan de openbaar vervoerreiziger is essentieel. Door te informeren over het tijdstip waarop de bus arriveert, ervaart de reiziger de wachttijd bijvoorbeeld als korter. Door goede informatie over aankomst- en vertrektijden krijgt de reiziger meer vertrouwen in het openbaar vervoer. Vooral voor incidentele ov-reizigers is het belangrijk dat hij kan zien hoe en langs welke route hij van A naar B kan komen. Vooraf plannen is mogelijk via OV-reisinformatie of internet. Onderweg wordt de reiziger helaas nog vaak aan zijn lot overgelaten. In navolging van onder andere de gemeentes Alkmaar en Amstelveen en de provincie Noord-Brabant, breidt de gemeente Almere nu het , al eerder geleverde, Dynamische Reizigers Informatie Systeem (DRIS) van Vialis uit. De installatiewerkzaamheden hiervoor vinden de komende maanden plaats.
Eind februari 2011 zijn de eerste displays van dit Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS) in Almere in bedrijf gesteld. De haltedisplays geven de actuele vertrektijden aan van de buslijnen op de desbetreffende halte.
Dankzij een in de bus ingebouwde boordcomputer wordt het DRIS o.a. via de servers van de vervoerders regelmatig geïnformeerd over afwijkingen ten opzichte van de dienstregeling.
Vervolgens wordt de aankomsttijd op de haltes via een haltedisplay of in de bus of tram getoond aan de reiziger. Deze weet dan of de bus of tram op tijd of met vertraging zal aankomen.
GOVI
De basis van de informatie komt uit de gegevens die de vervoerder van de betreffende lijnen beschikbaar stelt aan GOVI. GOVI staat voor Grenzelose Openbaar Vervoer Informatie en is een gezamenlijk project van verschillende overheidspartijen. Het kerndoel van GOVI is dynamische reisinformatie van alle modaliteiten en vervoerders te integreren en op een standaard wijze ter beschikking te stellen aan partijen en om de informatie vervolgens te presenteren aan de reiziger.
Via GOVI worden de geleverde gegevens beschikbaar gesteld aan de servers van Vialis die de data bewerken en geschikt maken voor het tonen op de respectievelijke haltedisplays.
Displays
De displays in Almere volgen de nieuwe stijl die kenmerkend is voor een groot regionaal netwerk van hoogwaardiger openbaar vervoer dat in ontwikkeling is. Naar voorbeeld van de Zuidtangent bij Schiphol krijgt het netwerk hiermee één gezicht.
In totaal zullen 170 displays, variërend van displays met vier regels, zes regels, tien regels en een aantal overzichtdisplays met veertien regels worden geplaatst. De keuze hiervoor wordt gemaakt aan de hand van het aantal lijnen dat de desbetreffende halte aandoet. Communicatie met de haltedisplays vindt plaats via GPRS-verbindingen via het corporate net van VolkerWessels.