Zoeken

Brabant in de ban van de DRIP en de GRIP

In Brabant zijn de DRIP en de GRIP in opmars. Deze middelen worden ingezet om het verkeer veiliger te maken, maar vooral ook efficiënter: niet meer wegen aanleggen, maar de bestaande capaciteit beter benutten.

Vialis500x190.jpg
Vialis500x190.jpg

Brabant heeft geïnvesteerd in vijf nieuwe Dymische Route Informatie Panelen (DRIP's). Een daarvan (een Grafisch Route Informatie Paneel, ofwel GRIP) is al in werking bij de aansluiting van de N261 (Tilburg-Waalwijk) op de A59 in Waalwijk. Twee zijn reeds geplaatst langs de N279 (kanaalweg langs de Zuid-Willemsvaart) in Veghel. Ze worden binnenkort operationeel. In het voorjaar, in april of mei, komen er nog twee op de N279/Maastrichtseweg in Den Bosch voor de aansluiting op de A2. Ze melden het als er files staan, maar laten ook zien hoe lang de reistijd is, zodat de automobilist op tijd een andere route kan kiezen.

De informatie langs de weg wordt verzameld door 300 nieuwe camera's langs de rijks- en provinciale wegen in Brabant. Die geven hun informatie door aan de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Geldrop.
Detectielussen van Rijkswaterstaat in het wegdek - elke 500 meter ligt er een - zorgen voor de benodigde informatie over de snelheid. Zodra de auto's over een afstand van ruim één kilometer minder dan 50 km/u rijden, vertaalt het systeem dat in een file.

Rijkswaterstaat ziet veel kansen voor de DRIP of GRIP. Je kunt er bijvoorbeeld ook een tijdelijk veranderde wegsituatie grafisch op afbeelden. Of met animaties laten zien, wat de automobilist het beste kan doen. Zoals ritsen, of het al dan niet gebruiken van de spitsstrook. De aanduidingen kunnen eventueel ook in full colour, al moeten ze wel duidelijk en vooral begrijpelijk blijven.

De vijf DRIP's in Waalwijk, Veghel en straks in Den Bosch blijven zo'n vier jaar staan en dan worden de resultaten bekeken.