Berm-DRIP A2HoMa naar definitieve locatie
In de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 juni is het verkeer op de A2 tussen de afrit Abcoude en knooppunt Holendrecht (richting Amsterdam) over de door de bouwcombinatie A2 HoMa nieuw aangelegde rijstrook gaan rijden. Tegelijkertijd is de tijdelijke verbindingsboog van de A2 naar de A9 (richting Haarlem) buiten gebruik gesteld.
Een weekend eerder werd de berm-DRIP ter hoogte van kilometerpaaltje 37,8 van de tijdelijke middenbermlocatie naar de definitieve locatie in de buitenberm verplaatst. De afgelopen maanden deed deze DRIP dienst om weggebruikers te informeren over de situatie op de ringweg van Amsterdam. Op de DRIP wordt de verkeerssituatie op de ring grafisch weergegeven: rode wegvakken duiden op een file en witte vakken op een onbelemmerde doorstroming. De Verkeerscentrale in Noord-Holland heeft tevens de mogelijkheid teksten op de DRIP te presenteren.
Om de hinder van het verplaatsen van de DRIP voor het verkeer tot een minimum te beperken werd gekozen voor plaatsing van al het benodigde materieel in het werkvak. Alleen voor het ‘aanpikken' van de DRIP-constructie boven de weg is de rechterrijstrook enige tijd afgesloten geweest.
De gehele zes ton wegende DRIP-constructie (display en portaal) werd in zijn geheel van zijn plaats getild en naar de definitieve locatie gereden.
Faseringen
De komende periode zal op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen nog een aantal faseringen doorgevoerd worden. Eind juni zal het verkeer tussen Maarssen en Breukelen (richting Amsterdam) over de definitieve rijstroken rijden. Deze nieuw in gebruik te nemen rijbaan is reeds voorzien van een dubbele laag ZOAB. De rijbaan richting Utrecht krijgt deze ZOAB-deklagen nog. Mede hierdoor zijn nog niet alle vijf de rijstroken beschikbaar gesteld voor het verkeer.
Bouwcombinatie A2 HoMa
De bouwcombinatie A2 HoMa bestaat uit KWS, Boskalis en Mourik en is, in opdracht van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de reconstructie van de rijksweg tussen Holendrecht en Maarssen. Het tracé is 17 kilometer lang en krijgt twee rijbanen van elk vrijf rijstroken plus twee vluchtstroken.
Vialis binnen A2HoMa
Als onderaannemer van de bouwcombinatie A2 HoMa is Vialis verantwoordelijk voor het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM). Verder vervangt Vialis de verkeerssignalering op het gehele traject en levert zij de verkeersregelinstallaties ten behoeve van het onderliggende wegennet. Ook toeritdoseerinstallaties, gladheidsmeldsystemen, CCTV/camerabewaking en de verkeercentrale Utrecht en Noord-Holland behoren tot de scope van Vialis. Openbare verlichting en bewegwijzering zijn tevens belangrijke aandachtsgebieden