Zoeken
Produceren van verkeersborden

100 Jaar onderweg met Vialis: Van elektrische apparatuur tot verkeersinfrastructuur

Op 26 juni 2025 bestaat Vialis 100 jaar! Een eeuw lang hebben we met innovatieve oplossingen bijgedragen aan de verkeersinfrastructuur in Nederland. Wat in 1925 begon als Fabriek en Handelsbureau ‘Nederland Haarlem’, een leverancier van elektrische apparatuur, groeide al snel uit tot een pionier in mobiliteitsoplossingen. Door de jaren heen hebben we de transitie gemaakt van specialist in verkeers- en mobiliteitstechnologie naar een complete aanbieder van geïntegreerde infrastructuuroplossingen. In de aanloop naar ons jubileum duiken we in onze rijke geschiedenis: hoe we begonnen, hoe we groeiden en hoe we samen met onze klanten en partners de infrastructuur van Nederland mede hebben vormgegeven.

Produceren van verkeersborden

Een werknemer van Nederland Haarlem produceert een verkeersbord in de jaren 30

De eerste stappen in verkeerstechniek

In de beginjaren tot 1930, richtte Nederland Haarlem zich op het leveren van hoog- en laagspanningsmateriaal, zoals schakelaars, zekeringkasten en kabelverdeelkasten voor gemeentelijke en provinciale elektriciteitsbedrijven. Daarnaast produceerden we bliksembeveiligingssystemen en andere elektrische componenten.

Echter, in de jaren dertig begon het verkeer in Nederland sterk toe te nemen. Wegen werden aangepast voor de opkomst van de auto, en daarmee groeide de vraag naar een betere verkeersinfrastructuur. Nederland Haarlem speelde hierop in door zich te specialiseren in de productie van verkeersborden, verkeerszuilen en lichtmasten – destijds nog straatlantaarns genoemd.

Onze aluminium verkeersborden waren al voor de Tweede Wereldoorlog van hoogwaardige kwaliteit. Ze werden voorzien van weerbestendige lakken en een geperste rand. In een catalogus uit die tijd werden ‘klapborden’ aangeprezen als "absoluut rammelvrij", een innovatie die destijds als een grote verbetering werd gezien.

Automatische verkeerslichten in Verwulft

In 1935 kreeg Haarlem de eerste automatische verkeerslichten op het Verwulft.

1935-1950: De eerste Automatische verkeerslichten en regelinstallaties

De eerste automatische verkeerslichten verschenen in 1927 en in 1935 kreeg Haarlem zijn eerste automatische verkeerslichten op het Verwulft. Nederland Haarlem speelde hierin een belangrijke rol en begon met de productie van verkeersregelinstallaties.

Een agent regelt het verkeer met een stop 'Klapbord'

Een agent regelt het verkeer met een stop 'Klapbord'

In de beginjaren werden verkeerslichten nog handmatig bediend door een verkeersagent, soms met behulp van een klapbord. Later volgden geautomatiseerde regelingen op basis van een stappenwals, een mechanisch systeem dat volgens een vast patroon schakelde. Dit betekende dat de regeling ‘star’ was en niet reageerde op het actuele verkeersaanbod.

Om de verkeersdoorstroming te verbeteren, werden handmatige tellingen uitgevoerd door de politie. Deze gegevens werden vervolgens gebruikt om de vaste programma’s aan te passen. Dit was een vroege vorm van data-gestuurde verkeersregeling. Iets wat vandaag de dag met geavanceerde algoritmes en real-time data gebeurt.

Naast verkeerslichten breidde Nederland Haarlem haar productaanbod verder uit. Op de afdeling Constructiewerk werden bedieningskasten voor bruggen en sluizen en ventilatieroosters voor transformatorhuisjes geproduceerd.

Dynamisch verkeersbord Velsertunnel in 1957

Dynamisch verkeersbord Velsertunnel in 1957

1950-1980: Innovaties in mobiliteit en infrastructuur

Na de oorlog nam de vraag naar moderne infrastructuur sterk toe. Nederland kreeg steeds meer auto's, en de noodzaak voor geavanceerdere verkeersoplossingen groeide. In deze periode ontwikkelde Nederland Haarlem de eerste generatie geavanceerde verkeersregelinstallaties die beter konden inspelen op verkeersstromen.

Daarnaast werden de eerste dynamische verkeersborden geïntroduceerd. Waar voorheen statische borden de norm waren, konden deze borden al in beperkte mate worden aangepast op basis van verkeers- of weersomstandigheden.

Onze expertise breidde zich uit naar andere infrastructuurtoepassingen, zoals bedieningstechnologieën voor bruggen, tunnels en sluizen. Hiermee werd de basis gelegd voor de brede scope van Vialis zoals we die vandaag kennen.

Het afnemen van verkeersregelingen in de 'meetkamer'

Het afnemen van verkeersregelingen in de 'meetkamer' in 1972

Vanuit het verleden naar de toekomst

Door de jaren heen heeft Vialis een transitie doorgemaakt van specialist in verkeers- en mobiliteitsoplossingen naar een complete aanbieder voor complexe infrastructuur. Vialis is aanwezig in de hele waardeketen van assets bij bruggen, tunnels, sluizen/keringen, het spoor en luchthavens. Van ontwerp en ontwikkeling tot productie, levering, installatie, beheer en onderhoud. Onze klanten waarderen onze uitgebreide technische kennis van industriële automatisering, elektrotechniek, werktuigbouwkunde, verkeerstechniek en datamanagement. Daar mogen we trots op zijn. 

In de aanloop naar ons 100-jarig bestaan op 26 juni 2025 nemen we je mee door onze rijke geschiedenis. Hoe we begonnen, hoe we groeiden en hoe we samen met onze klanten en partners de infrastructuur van Nederland mede hebben vormgegeven.

Meer weten over onze historie? Houd onze jubileumpagina in de gaten!