Blogs slimme mobiliteits- oplossingen
Vialis staat op donderdag 28 november op de Nationale Verkeer Expo. Een beurs over alles voor de toekomst van verkeer en wegbeheer. Vialis neemt je die dag, maar ook daarvoor, graag mee in de wereld van slimme mobiliteitsoplossingen en welke innovatieve oplossingen er aan gaan komen.
Blog Streaming Mobility Platform
Verkeersmanagement is in een halve eeuw geëvolueerd van relatief simpele naar zeer complexe systemen. Deze ontwikkeling is natuurlijk verbonden met de toename van het verkeer, het multimodale karakter daarvan en de noodzaak alle gebruikers van de publieke ruimte zich veilig en duurzaam te laten verplaatsen. Verkeersmanagement is inmiddels een onmisbaar onderdeel van stedelijk omgevingsmanagement met pijlers als leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid. Het Streaming Mobility Platform (SMP) van Vialis is de nieuwe spil in de wereld van het verkeersmanagement; het platform vormt letterlijk de verbindende schakel tussen nieuwe detectie vormen en connected weggebruikers enerzijds en het verkeersmanagement systeem anderzijds.
Streaming Mobility Platform
De innovatie van de mobiliteitsdienstverlening van Vialis komt tot leven in het SMP. In de eerste plaats kunnen individuele weggebruikers en voertuigen door het platform direct communiceren met zowel traditionele VRI’s als de nieuwe intelligente iVRI’s. Voorbeelden zijn de Schwung functionaliteit (sneller groen krijgen als fietser) of de koppeling met het logistieke vervoer via diverse Fleet Management Systemen. Interessant is dat we met data kunnen laten zien hoe effectief deze mobiliteitsdiensten zijn. Nieuw is dat ook heel andere real-time databronnen kunnen worden aangesloten. Zoals crowd management camera’s.
Crowd management
In de Sluisbuurt in Amsterdam zijn slimme camera’s opgehangen op een zeer drukke oversteek nabij een tramhalte waar grote hoeveelheden scholieren oversteken naar een nabijgelegen HBO-instelling. In de ochtend en het einde van de middag steken hier honderden studenten over die vaak haast hebben om hun college of de tram te halen. Dit kan snel tot onveilige situaties leiden. De AI-based camera’s maken een inschatting van de drukte op verschillende plaatsen op of nabij de oversteek. Het SMP zet deze data om naar bruikbare data voor de verkeersregeling. De verkeersregeling hoeft geen kennis te hebben van de complexe cameratechniek en -configuratie.
Fietsend sneller op je bestemming
Iedereen kent Schwung wel, de app die voor fietsers een groenaanvraag op de relevante richting op de VRI zet. Het Schwung-dasboard en de (anonieme) Scxhwung data geeft wegbeheerders inzicht in het effectief gebruik van de app, waardoor zij datagestuurd fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Schwung is een intelligente app die ‘leert’ van de routes die de fietser op kruispunten neemt en zodoende kan voorspellen per moment van de dag waar de fietser heen gaat. Daardoor kan het SMP op de juiste richting groen aanvragen. Vooral forenzen maken goed gebruik van Schwung op snel en comfortabel naar school en werk te kunnen fietsen.
Schwung nu actief op 1.000 (i)VRI’s
Schwung is inmiddels actief op 1.000 (i)VRI’s, want het SMP neemt nu automatisch alle met UDAP verbonden (i)VRI’s mee waar signaalgroepen voor de fiets aanwezig zijn. Bij geconsolideerde iVRI’s worden SRM0-berichten met de afslagintentie van de fietser verstuurd. Het SMP maakt een automatische configuratie voor alle aangesloten (i)VRI’s. Het bereik van Schwung is dus flink vergroot. Naast goed nieuws voor fietsers, is dit belangrijk voor wegbeheerders van provincies die graag een fietsstimuleringsapp willen introduceren, wat laagdrempelig kan met de Schwung SDK API. Onder meer de provincie Utrecht maakt met haar ‘Ik Fiets’-app al jaren gebruik van de Schwung SDK API. Voor de optimale performance van Schwung kan Vialis aanpassingen doorvoeren in de (automatische) configuratie, en door middel van afgesloten SLA’s de effectiviteit van Schwung bewaken en beheren.
Meer weten? Bekijk de Vialis-producten in stand 3.04 tijdens de Nationale Verkeer Expo. Onze product managers geven graag uitleg en een demo.
Blog VT3
Het nieuwe verkeersregeltoestel (VT3) van Vialis is een duurzaam, modulair en betrouwbaar verkeersregelautomaat dat is ontwikkeld vanuit marktuitdagingen. VT3 is hét platform voor het regelen van diverse verkeerssituaties door inzet van verkeerslichten. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij een (complex) kruispunt of een voetgangersoversteekplaats, maar ook als doseersysteem voor opritten van snelwegen. Op basis van het actuele verkeersaanbod zijn de verkeerslichten dynamisch in te richten, waardoor de doorstroming wordt geoptimaliseerd. Daarnaast heeft VT3 een optimale informatiebeveiliging en dat maakt een hack van de VRI onmogelijk.
VT3 naadloos te integreren
Vialis biedt dé totaaloplossing voor verkeersmanagement en heeft alles voor de wegbeheerder in huis. Dit komt samen in het ecosysteem: Vialis Mobility Platform. Een groot voordeel van het VT3 als onderdeel van dit ecosysteem is dat uitwisseling met externe en open data bronnen gegarandeerd is, evenals de koppeling met VRI componenten van andere leveranciers. De VT3 is daardoor naadloos te integreren in elke iVRI-configuratie omdat alle koppelvlakken volledig zijn ondersteund; TLC-FI, RIS-FI, IVERA-TLC en IVERA-APP en V-Log.
Wat is nieuw aan VT3?
Nieuw aan VT3 is de focus op nog meer gegarandeerde verkeersveiligheid door toepassing van VT3. Om deze te garanderen is het VT3-platform uitgerust met:
- Een elektronische zekering per lantaarn
- Externe voeding voor buitenwerk zoals drukknoppen.
- Hergebruik van de stabiele software componenten van de VT2
Optimale cybersecurity
Bij de ontwikkeling van de VT3 is uitgegaan van de BIO; Baseline Informatiebeveiliging Overheid, de informatiebeveiligingsrichtlijn die wordt voorgeschreven door de overheid. Onderdeel van de optimale informatiebeveiliging van de VT3 is online credential management. . Dit is een cruciale eis in de BIO. Bovendien ‘ontzorgt’ het VT3 credential management de wegbeheerder op een aantal manieren: het is niet (meer) noodzakelijk om dezelfde credentials in grote aantallen VRI’s te gebruiken en er is geen noodzaak (meer) voor een wachtwoordenkluis. Voor het beheer van de systeem credentials is een centraal credentials management- en distributiesysteem ontwikkeld dat in lijn is met de regels eisen van de BIO.
Verder heeft het VT3 een standaard ingebouwde Firewall en is de bewakingsmodule niet vanaf afstand te benaderen.
Refit faciliteert hergebruik
Uniek aan de VT3 is de Refit mogelijkheid. De nieuwe VT3 is zo ontworpen, dat bij vervanging de ‘oude’ VRA-kast (behuizing en meterbord) gewoon kan blijven staan, en alleen het ‘binnenwerk’ (kabelboom, groepenkast en logica modules) op locatie wordt vervangen. Behalve dat dit een mooie toevoeging is aan gemeentelijke en provinciale circulariteitsdoelstellingen, heeft het ook als voordeel dat de ‘downtime’, oftewel het uit de roulatie zijn van de VRI bij vervanging, tot het minimum is beperkt. Het maakt nogal wat verschil; of een hele kast moet worden vervangen, inclusief fundering, of alleen het binnenwerk.
Bewust duurzaam
Bij de ontwikkeling van de VT3 is van scratch af aan uitgegaan van een duurzaam product. Vialis heeft duurzaamheid als een van haar topprioriteiten, en zorgt dat dit terugkomt in productontwerpen, en dus ook het ontwerp van de VT3. Dit is maximaal schaalbaar en zodoende volledig af te stemmen op de grootte van het kruispunt of elke andere verkeerssituatie waar je de VT3 voor wil gebruiken. Het bedieningsscherm is bij VT3 leverbaar in 3 varianten: ‘geen’ (= remote), 7 inch en 15 inch.
Materialenpaspoort
Als Vialis nemen wij duurzaamheid serieus door een Materialenpaspoort mee te leveren waarin is vastgelegd welke materialen in de VT3 zitten, de hoeveelheid hiervan en de restwaarde van de materialen. Deze informatie is aangevuld met informatie over circulariteitsscore, demontage en afvoer van materialen, en hoe moet worden omgegaan met reststromen. Het Materialenpaspoort creëert inzicht en bewustzijn en stimuleert verantwoord materiaalgebruik.
Circulariteit voorop bij VT3
De eerste Vialis VT3’s staan inmiddels op straat, onder meer in Utrecht en Rotterdam en zijn succesvol in bedrijf genomen. Zowel de hardware als de software van de VT3 is modulair opgebouwd, waardoor het regeltoestel laagdrempelig kan worden onderhouden en eenvoudig worden ge(her)configureerd als de omstandigheden daarom vragen.
Meer weten wat de VT3 voor jullie kan betekenen? Kom 28 november naar de Nationale Verkeer Expo in Houten in stand 3.04. Onze product managers geven graag uitleg en een demo.
Blog Verkeer.nu
Bijna de helft van alle verkeerslichten (VRI’s) in Nederland is gekoppeld aan Verkeer.nu, het verkeersplatform van Vialis. Door dit platform in te zetten voor je verkeersmanagement, kun je er op allerlei manieren voor zorgen dat de doorstroming van diverse verkeersdeelnemers zo optimaal mogelijk is. Hoe makkelijker fietsers, voetgangers, auto’s zich kunnen voortbewegen, hoe prettiger hun rit of wandeling is. Verkeer.nu biedt voor alle verkeersdeelnemers en situaties oplossingen om de doorstroming te optimaliseren.
Fietsintensiteiten en fietsroodrijders
Het Stappen, Trappen, OV en MaaS krijgen in beleidsnota’s steeds vaker voorrang op de privéauto. Weginrichting, maar ook het inzetten van scenario’s volgens dit STOMP-principe waarbij de mens centraal staat in het mobiliteitsontwerp, vragen om een goed inzicht in verkeerssituaties. Verkeer.nu kan daar goed bij helpen. Voor het Trappen bijvoorbeeld kunnen in de VerkeersInformatie-module fietsintensiteiten en fietsroodrijders als statistieken worden getoond door toepassing van uitgebreide prioriteringsalgoritmes. Deze statistieken zijn te selecteren op rijstrook, signaalgroep, kruispuntarm en VRI.
Ontsluiting databronnen
Verkeer.nu ontsluit meerdere open-databronnen en biedt veel mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het tonen van brugopeningen op de kaart. Aanvullende databronnen zijn sensoren, camera’s of radar. Met de functionaliteit ‘camerabeelden’ kunnen camera’s worden geconfigureerd. Als je camera’s hebt geplaatst op kruispunten kun je live meekijken via het Verkeer.nu-platform. Je kunt hierdoor als wegbeheerder bij toepassing van verkeersmaatregelen direct het effect op straat bekijken.
Lucht – en geluidsmetingen
Dat is nog niet alles. Met sensoren kan bijvoorbeeld ook de lucht- en geluidskwaliteit van een traject worden gemeten. Verkeer.nu maakt gebruik van IoT om data van sensoren, software en andere technologieën te koppelen aan Verkeer.nu, bijvoorbeeld door de data van lucht- en geluidssensoren te ontvangen en te verwerken.
Bijdragen aan energiedoelstellingen
Naast optimaal verkeersmanagement, kan Verkeer.nu bijvoorbeeld ook helpen om energiedoelstellingen te behalen en geld te besparen. In Verkeer.nu is een koppeling beschikbaar om scenario’s te activeren voor het dimmen van de openbare verlichting, de functionaliteit Dynamische Openbare Verlichting. Op basis van gemeten verkeersintensiteiten wordt de verlichting aangepast om onnodig energieverbruik tegen te gaan, en tegelijkertijd de natuur een handje te helpen.
Optimale beveiliging data en informatie
Verkeer.nu is optimaal beveiligd. Het platform is webbased en altijd en overal veilig toegankelijk. Gegevens worden opgeslagen in databasesystemen die zijn voorzien van de nieuwste authenticatie- en autorisatiemethodieken (volgens BIO/BBN2 en IEC 62443). Als extra veiligheidsbeleid hanteert Verkeer.nu een separatie-instantie van de databasesoftware per klantomgeving (tenant), waarbij de onderlinge netwerktoegang onmogelijk is gemaakt. De data staat altijd veilig in de Vialis PrivatCloud. De PrivatCloud is een eigen cloudomgeving waar veel applicaties van VolkerWessels en overheden in draaien met OpenShift, VM-ware en Azure. Door deze ‘eigen’ cloudomgeving draaien kritieke applicaties op een betaalbare, schaalbare en veilige manier binnen de landsgrenzen.
Meer weten wat Verkeer.nu nog meer kan bieden? Kom donderdag 28 november naar de Nationale Verkeer Expo in Houten in stand 3.04. Onze product managers geven graag uitleg.